Zpět na články

První multibrandová prodejna Vermont vznikla ve virtuální realitě

Ve virtuální realitě si společnost Vermont ověřila architektonický návrh a provedla dílčí úpravy své první multibrandové prodejny předtím, než fyzicky stála.

A to ještě před zahájením samotné stavby.

Společnost Vermont zastupuje prémiové oděvní značky na českém, slovenském a maďarském trhu už od roku 1999. Od té doby otevřela přes sto monobrandových prodejen a stále se rozrůstá. Nyní přichází s novým konceptem výjimečné multibrandové prodejny, kterou představuje pod značkou Vermont. 

Zadání 

I přesto, že má společnost Vermont už mnohaleté zkušenosti se stavbou a provozem monobrandových prodejen, nová prodejna má nabídnout několik značek zejména z italských módních domů, a proto pro ni představovala v mnoha ohledech značnou výzvu. Zcela unikátní koncept prodejny, která připomíná spíše příjemný lounge zasazený do klasického nákupního centra Westfield Chodov, je nový pro vedení společnosti i pro její zaměstnance obsluhující budoucí zákazníky. I s ohledem na vysokou kvalitu vybavení a nadstandardní zákaznický servis si chtěl být Vermont jistý, že layout prodejny je navržený architektem tak, aby personálu vyhovoval, a že jednotlivé designové prvky odpovídají jejich představám.

Pro tyto účely si nechala společnost ve svých prostorách vytvořit zmenšenou verzi prodejny, takzvaný mockup o velikosti 100 m2. I přesto, že mockup jim odpověděl na některé ze základních otázek týkajících se rozložení nábytku, umístění samostatně stojících kabinek či množství zeleně, stále se jednalo pouze o zmenšený model, který měl svá omezení. Vedení společnosti stále nevědělo, jak se bude zaměstnancům v obchodě nejlépe prodávat a jak se tam budou oni i zákazníci cítit.

Řešení 

Ve virtuální realitě si vedení společnosti ověřilo layout prodejny

Odpovědi na své otázky získal Vermont až poté, co si nechal celou prodejnu včetně zázemí pro zaměstnance a vstupní pasáže převést do virtuální reality. V hale společnosti Virtuplex o rozloze 600 m2 si všichni klíčoví lidé nejen z vedení společnosti virtualizovanou podobou prodejny v rozměru 1:1 prošli, a mohli tak naplno navnímat, jak obchod působí.

Díky bezdrátovým VR headsetům a backpackům se volně procházeli kolem jednotlivých kusů mobiliáře a hodnotili použití materiálů, mezi kterými hraje prim mosaz, kůže a dřevo. Zkontrolovali si šířku uliček mezi regály, kvalitu osvětlení i výhledy. Zajímalo je například, kam uvidí personál z jednotlivých konců obchodu a kolik ho budou potřebovat na to, aby jim vzadu nezůstal zákazník, kterému by nebylo dopřáno plné péče. Po prohlídce ve virtuální realitě se také rozhodli změnit umístění dílčích kusů nábytku či odstranit konkrétní prvky, ohledně kterých si pouze na základě architektonických návrhů nebyli jistí.

Díky převedení prodejny do virtuální reality si tak mohlo být vedení společnosti Vermont jisté, že postaví prodejnu, se kterou budou naprosto spokojení.

Výzva pro nás

„U Vermontu jsme museli klást důraz na to, aby byla scéna extrémně realistická. Do detailu jsme se věnovali například osvětlení. Ladili jsme teplotu světla i jeho úhel, pod kterým ve virtuální realitě svítí na konkrétní poličku s oblečením. Velice důležité bylo také realistické vzezření materiálů a jejich textur. Ty jsme upravovali na základě dodaných fotografií konkrétních kusů nábytku, které budou v prodejně skutečně stát.”

Martin Albrecht, Business Development & Partnership

Virtuální knihovna prvků zjednoduší stavbu každé další prodejny

Virtuplex získal 3D data od italských architektů. Ta následně prošla klíčovou optimalizací geometrie 3D modelu tak, aby mohla být převedena do virtuální reality. Výhodou softwaru je, že data ukládá a během toho tvoří takzvanou knihovnu prvků, která se skládá například z použitých kusů nábytku, se kterými může architekt společně s klientem v reálném čase pracovat. Díky tomu je stavba každé další virtuální prodejny mnohem jednodušší a finančně méně nákladná. Toho chce využít i Vermont, který je už nyní rozhodnutý, že služby Virtuplexu poptá i pro své další multibrandové prodejny, které plánuje otevřít.

Zpětná vazba zákazníka 

„Projekt naplnil naše představy. Nevytvořili jsme virtuální prodejnu proto, abychom se rozhodli, jestli je design správný, ale abychom se ujistili o některých dílčích řešeních. Na základě zkušenosti s virtuálním prostorem prodejny jsme například změnili umístění některých skříní. Největší přínos ale vidíme v možnosti prožít emoci z nového prostoru ještě dříve, než je hotov. Je pro nás velmi důležité předávat naše vlastní nadšení z celého projektu našim kolegům, obchodním partnerům i zákazníkům. Díky Virtuplexu to můžeme dělat mnohem dříve, než by bylo možné bez virtuální reality.”

Martin Florian, Store Concept director, Vermont